Brev:
Skemad og mme
6. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Skemad og mme
Hej Helen
Godt nytår, håber du er kommet godt ind i det nye år.
Jeg har endnu et spørgsmål ang. skemad/mme. Da jeg synes, det driller os.
Jeg har, da han fyldte 7 mdr. i slut december prøvet med en rytme, som svarer til den du foreslår i din bog om børn og mad. For derved at kunne springe formiddagsflaske over, hvor jeg synes, det bliver meget presset om morgenen.
Den rytme vi har prøvet er :
kl. 5-6: mme ca. 150-175 ml. Nogle gange kun 125 ml.
kl. 7-7.30 står op.
kl. 8: Havregrød ca. 1,5 dl., frugtmos og vand af kop
kl. 9/9.30: formiddagslur - sover her kun 45 min
kl. 10.30/11: frokost: grøntsagsmos kød/fisk, frugtmos og agurk i hånd, vand af kop 1 - 1,5 dl.
kl. 12.30: flaske mme: 150 ml.
middagslur: 1.5 -2 timer
kl. 15: lidt grød med frugtmos, vand af kop. ca. 1/2 - 1 dl.
kl. 16/17: flaske mme: 80-100 ml
af og til stadig powernap 30-45 min
kl. 18: grøntsagsmos kød/fisk, frugtmos og agurk i hånd, vand af kop 1-1,5 dl.
19.30/20. aftenflaske 150-175 ml. puttes til natten
23/24: drømmemåltid: 150-175 ml.
Så langt så godt. Men problemet er, at Lukas vågner kl 2 hver nat og rejser sig i sengen og så har han tisset igennem. Det er bare hver nat. Så skal han skiftes, bliver ked af det. vågner helt op. og ja, så bruger vi ofte 1 time på at få ham til at sove igen.
Så vågner han der kl. 6 og får flaske, men er så faktisk vågen og vil starte dagen. Det synes jeg er lidt tidligt, især når han nu har været vågen om natten. Jeg får ham så til at sove igen ved at lægge ham op til mig. Og ja, så sover han nogen gange helt til kl 8 -8.30 og så er rytmen jo helt væk.
Så mit første spørgsmål er:
Hvad skal vi gøre? vende tilbage og lade ham sove fra 20/20.30 til ca. 2 og så giver ham mad der. Og så igen kl. 7 når han skal op og så havregrød inden lur?
Det er jo også for at sikre os, at han får mme nok, hvilket vi også kæmper med.
Og hvad med flasken kl. 16/17, skal jeg fortsætte med den, også når han får grød der kl. 15? Men giver ham det jo også igen for, at han får nok mme.
Det leder mig til næste spørgsmål:
Hvad er behovet for mme i ml, når baby er 7 mdr og hvad med 8 mdr, da han bliver det om 3 uger ca. ?
Jeg har prøvet at sætte mængden af skemad længere ned, men det gør sådan set ikke, at han spiser mere mme. Det undrer mig fx, at han af og til ikke vil spise mere end 125 ml tidlig morgen, altså han har jo ikke fået mad siden kl. 23/24.
Mon jeg skal prøve med en større suttestr (bruger 2 fra Meda), da jeg synes det har været passende. Spiser de der 150 -175 ml. på 10-15 min. Men måske kommer der bare ikke nok ud? Han ligger ofte med et lille stykke legetøj, som han kigger på mens hans spiser, ellers gider han da slet ikke spise.
Lige et sidste spørgsmål:
Kan der være fidus i at give allomin 2 i stedet for 1. Altså mætter den mere? Når han nu ikke gider spise mere mme ad gangen?
Nå, det blev lidt langt :-)
Glæder mig til at høre dine inputs :-)
Hilsen
Kristina